ДО ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ В УМОВАХ СПЕЦІАЛЬНОЇ ШКОЛИ

  • Крістіна Тороп Комунальний заклад освіти «Спеціальна школа «ШАНС» Дніпропетровської обласної ради»
Ключові слова: спеціальна освіта, компетентнісний підхід, соціальна адаптація, педагогічні технології, методи навчання

Анотація

Мета статті полягає в описі та аналізі методик, програм та педагогічних підходів, що використовуються для формування соціальної компетентності учнів з порушеннями інтелектуального розвитку (ПІР) у спеціальній школі, а також сприяти підвищенню професійної компетентності педагогів у цій сфері. У статті розглянуто актуальність проблеми формування соціальної компетентності учнів з ПІР у контексті сучасних тенденцій розвитку спеціальної освіти. Підкреслено, що соціальна компетентність є ключовим фактором успішної інтеграції в суспільство та самореалізації дітей з ПІР. Проаналізовано різні підходи до визначення соціальної компетентності в науковій літературі, зокрема акцент на комунікативних навичках, емоційній регуляції та здатності адаптуватися до соціальних ситуацій. Виявлено особливості розвитку соціальної сфери учнів з ПІР, зумовлені їх когнітивними, емоційними та поведінковими характеристиками. Наведено приклади конкретних методик для формування соціальної компетентності, таких як ігрова діяльність, моделювання ситуацій, соціальні історії, тренінги комунікативних навичок, робота в групах, використання наочності та позитивне підкріплення. Розглянуто особливості застосування цих методів та прийомів з урахуванням індивідуальних потреб учнів з ПІР та їх когнітивних, емоційних та поведінкових аспектів. Наведено приклади використання цих методів у освітньому процесі спеціальної школи, зокрема на уроках з різних предметів та в позаурочній діяльності. Зазначено, що формування соціальної компетентності учнів з ПІР є актуальною та важливою проблемою сучасної спеціальної освіти. Її вирішення сприятиме успішній інтеграції учнів у суспільство, їхній соціальній адаптації, підготовці до самостійного життя та забезпеченню якості життя. Аналіз літератури та педагогічного досвіду свідчить про те, що соціальна компетентність є інтегрованою здатністю особистості ефективно взаємодіяти з соціумом. Учні з ПІР часто відчувають труднощі у соціальній взаємодії, що зумовлено особливостями їх розвитку. Ефективність корекційно-розвивальних програм залежить від урахування індивідуальних особливостей дитини, характеристик соціального середовища та організації освітнього процесу. Застосування різноманітних методів та прийомів, таких як ігрова діяльність, моделювання ситуацій, соціальні історії, тренінги комунікативних навичок, робота в групах, використання наочності та позитивне підкріплення, є ефективним засобом формування соціальної компетентності учнів з ПІР. Важливим є системний, послідовний та індивідуальний підхід до навчання, а також співпраця педагогів з батьками та іншими фахівцями. Подальші дослідження у цьому напрямку мають бути спрямовані на удосконалення діагностичного інструментарію, розробку інноваційних програм, вивчення ефективності різних методів та прийомів, дослідження впливу різних факторів на формування соціальної компетентності та розробку методичних рекомендацій для педагогів.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №2(118). 2025. с.155-168

Опубліковано
2025-05-31
Як цитувати
Тороп, К. (2025). ДО ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ В УМОВАХ СПЕЦІАЛЬНОЇ ШКОЛИ . Особлива дитина: навчання і виховання, 118(2), 155-168. https://doi.org/10.33189/ectu.v118i2.236