СЕКСУАЛЬНА ОСВІТА ДЛЯ ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ ІЗ РАС В УКРАЇНІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЇЇ РОЗВИТКУ
Анотація
У положеннях наукової статті наведено засадничі ідеї сексуальної освіти для дітей і підлітків із розладами аутистичного спектру. Метою статті є аналіз теоретичних аспектів сексуальної освіти дітей і підлітків із РАС, а також виявлення основних засад для практичної побудови цієї системи в Україні. Окреслено специфіку проблематики, її актуальність в сьогоденній гуманітарні науці і освіті, а також запропоновано засади для розробки такої програми для українських підлітків. Методами дослідження є компаративістика, аналіз, систематизація, порівняння, які дозволили проаналізувати закордонний досвід, виділити ключові аспекти та систематизувати результати вивчення. Окреслено труднощі, з якими зіштовхуються діти із РАС в процесі соціосексуального розвитку порівняно із нормотиповими однолітками. Зазначено про специфіку сексуальності, проблеми в процесі статевого дозрівання дітей і підлітків із РАС, а також гендерний аспект проблеми. Зазначено психологічні і соціальні фактори міжособистісного насилля людей із розладами спектру аутизму, які можуть вчинятися над ними. За результатами дослідження виявлено недостатню розробленість теми сексуальної совіти для людей із РАС, що може призводити до їх соціальної ізоляції, самотності, відсутність досвіду романтичних стосунків, віктимізації. Виокремлено, що сексуальна освіта має охоплювати не тільки біофізіологічне розуміння сексуальності, а й соціальні знання про норми конфіденційності, наміри, згоду, встановлення меж. Сформульовано три важливі позиції в розробці освіти: підтримка; вивчення «законів» нейротипового світу; підвищення самооцінки людей із РАС. Отже, для розвитку і реалізації своєї сексуальності дітям і підліткам із РАС необхідна ефективна сексуальна освіта відповідно до віку, когнітивних здібностей, яка має орієнтувати на соціально прийнятні форми поведінки і проявлення власної сексуальності. Перспективами подальшого дослідження є розробка і запровадження сексуальної освіти для дітей і підлітків із РАС на загальноосвітньому рівні, з обов’язковим залученням батьків, спікерів, психологів, тренерів зі статевої та сексуальної грамотності.
Посилання
Особлива дитина: навчання і виховання. №2(118). 2025. с.137-155