ПСИХОЕДУКАЦІЯ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З OCOБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ВІЙНИ ЯК НАПРЯМ РОБОТИ ПСИХОЛОГА
Анотація
Стаття присвячена висвітленню поняття психоедукація в контексті психологічної допомоги батькам дітей з ООП. Метою статті є теоретичне обґрунтування питання психоедукації батьків дітей з ООП в умовах війни. Оскільки психоедукація є інструментом, який дає можливість людям бачити свої внутрішні ресурси, сили та можливості для подолання травматичного досвіду, розпізнати стратегії та техніки для керування своїм життям.
Психоедукація включає в себе пояснення природи травми, розуміння проявів, симптомів і реакцій на стрес та розуміння того, що з людиною відбувається у кризовій ситуації. Вона полягає в аналізі, поясненні етапів психологічних змін, навчанні виявляти та використовувати власний особистий ресурс в досягненні психоемоційної стабільності. У роботі висвітлюються складові психоедукації та основні елементи відновлення.
У статті також розглядається проблематика посттравматичного стресового розладу (ПТСР), стосовно якого проводиться психоедукація. Розкривається зміст понять психотравми, гострого стресового розладу, ПТСР, окреслюється симптоматика. Проведення роботи з психоедукації батьків дітей з ООП в умовах війни передбачає також розвінчання міфів про ПТСР, створення безпечного простору для постраждалої людини.
Окрім того, зазначається, що психоедукація є важливою для близького оточення, оскільки рідні можуть бути підтримкою та сприяти зціленню особи, яка пережила травму. Навчання родичів та близьких слухати, розуміти та допомагати може створити більш сприятливу атмосферу для відновлення та спільного подолання труднощів. Зокрема, у статті наводяться психологічні рекомендації, спрямовані на ефективну взаємодію з постраждалою людиною.
Подальші перспективи дослідження вбачаються у розробці технологій відновлення внутрішніх і зовнішніх ресурсів для подолання ПТСР у батьків дітей з ООП та розвитку стресостійкості у членів їхніх родин.
Посилання
Особлива дитина: навчання і виховання. №3(111). 2023. с. 7-31