ІНТЕГРАЦІЯ ІНКЛЮЗИВНИХ ПІДХОДІВ У ВИЩУ ОСВІТУ В КОНТЕКСТІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
Анотація
Стаття стосується актуальної проблеми інтеграції інклюзії у вищу освіту, що є необхідною і важливою складовою формування сучасного розвиненого суспільства на засадах сталого розвитку. Автор наголошує, що інтеграція інклюзивних підходів до вищої освіти в Україні потребує інноваційного супроводу як в організаційно-технологічному, так і в програмно-концептуальному вимірах. У статті використовуються загальні наукові методи для теоретичних досліджень. Поставлено за мету обґрунтувати необхідність інклюзивності в закладі вищої освіти на засадах сталого розвитку; виокремити сучасні соціокультурні виклики, означити їх вплив на інклюзивну освіту та показати шляхи подолання цих викликів в інклюзивному просторі сучасного університету. До таких викликів автор відносить історичну консервативність вищої освіти, складність практичної трансформації системи вищої освіти, орієнтованість на фундаментальність навчального процесу, цілісність та уніфікованість освітніх програм, а також вразливість перед негативними соціокультурними факторами (глобальними, форс-мажорними тощо). Подолання цих викликів є необхідним в інклюзивному поступі.
Доведено, що оптимальною парадигмою для впровадження інклюзії в закладі вищої освіти є концепція сталого розвитку щодо забезпечення доступності та безперервності освіти для всіх. Сталий розвиток вищої освіти передбачає впорядкованість трьох основних елементів: в глобальному аспекті – забезпечення якісної вищої освіти; у стратегічному – розроблення шляхів реалізації інклюзивної освіти в університетському просторі; в оперативно-практичному аспекті – визначення освітньої політики безпосередньо в закладі вищої освіти. Автор вказує, що проблемою тут є практична неможливість досягнення такого балансу. Тому для ефективної освітньої інклюзії у вищій школі потрібно розробити гнучку системну модель, яка буде корелюватися з принципами сталого розвитку, одночасно орієнтуючись на реалії та специфіку організації інклюзивного освітнього простору в конкретному закладі вищої освіти.
Посилання
Особлива дитина: навчання і виховання. №3(115). 2024. с.146-164