ОСОБЛИВОСТІ ЛОГОКОРЕКЦІЙНОГО ВПЛИВУ НА РОЗВИТОК ДИХАЛЬНОЇ ФУНКЦІЇ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ВРОДЖЕНИМИ ОСОБЛИВОСТЯМИ В БУДОВІ АРТИКУЛЯЦІЙНОГО АПАРАТУ
Анотація
У статті висвітлено основні аспекти дослідження стану розвитку фізіологічного та мовленнєвого дихання у дітей дошкільного віку із вродженими особливостями в будові артикуляційного апарату, характерними для ринолалії. Презентовано результати теоретичного аналізу дефініцій «патерн дихання», «фізіологічне дихання» та «мовленнєве дихання».
Авторами розкрито вплив анатомо-фізіологічних особливостей дихальної системи на мовлення. Охарактеризовано особливості дихальної функції у дітей з ринолалією та визначено важливість розвитку означених процесів в логокорекційній роботі. За результатами аналізу теоретико-практичних надбань вітчизняних науковців встановлено, що більшість актуальних методик та напрямів логокорекційного впливу з дітьми дошкільного віку із вродженими особливостями в будові артикуляційного апарату поєднує в собі вправи для розвитку дихальної функції та артикуляційного праксису. Вони ж, у свою чергу, сприяють формуванню фізіологічного та мовленнєвого дихання у дітей дошкільного віку з даними мовленнєвими труднощами.
Авторами запропоновано приклади вправ на активізаційному та діяльнісному етапах системи роботи з метою розвитку фізіологічного та мовленнєвого дихання у дітей дошкільного віку з ринолалією. Констатовано позитивний вплив вправ зі стимуляції стовбурових структур мозку дитини на мінімізацію проявів порушень фізіологічного та мовленнєвого дихання у дітей дошкільного віку із вродженими особливостями в будові артикуляційного апарату. Зроблено висновок, що специфіка розвитку фізіологічного та мовленнєвого дихання у дітей із вродженими особливостями в будові артикуляційного апарату залежить від виду нозології та ступеня її тяжкості, а систематичне використання вправ сприяє мієліногенезу та синаптогенезу, активації стовбурових процесів, поліпшенню структурно-функціональної організації нейронних мереж, та розвитку фізіологічного та мовленнєвого дихання.
Посилання
Особлива дитина: навчання і виховання. №3(115). 2024. с.128-146