СУЧАСНІ АСПЕКТИ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ ЗІ СПЕКТРОМ АУТИЧНИХ ПОРУШЕНЬ В УМОВАХ ВІЙСЬКОВОЇ АГРЕСІЇ
Анотація
Спектр аутичних порушень відноситься до групи розладів нейророзвитку, що характеризуються труднощами спілкування та соціальної взаємодії, а також наявністю обмежених, жорстких і рутинних моделей поведінки та інтересів. У дітей з аутичними порушеннями встановлюються симптоми тривоги та депресії, які підвищують рівень когнітивних, соціальних та поведінкових проблем.
Метою статті було визначення аспектів сучасного психологічного супроводу дітей зі спектром аутичних порушень в умовах військової агресії.
Для досягнення мети було використано такі наукові методи, як теоретичне узагальнення та групування, формалізація, аналіз, синтез та узагальнення отриманих результатів.
Результати. Відомо, що догляд діти із спектром аутичних порушень мають емоційні та поведінкові проблемами, які пов’язані із підвищеним рівнем стресу. В контексті військової агресії, що триває, це пов’язано з погіршенням психічного здоров’я. Хоча існуюча література про взаємозв’язок травми та аутизму обмежена, нові дані свідчать про підвищену вразливість дітей із спектром аутичних порушень до психологічних наслідків травматичних подій, включаючи підвищений ризик розвитку посттравматичного стресового розладу. Крім того, батьки таких дітей часто відчувають підвищений рівень негативних емоційних станів порівняно з батьками дітей, які зазвичай розвиваються нормально. Ґрунтуючись на огляді літератури припускають, що діти з аутизмом можуть бути більш схильні до моральних страждань, відчувати більш інтенсивні та протягом більш тривалих періодів суб’єктивні реакції на моральні порушення. Крім того, їм може бути важче подолати й нейтралізувати моральне обурення. Як наслідок, вони можуть бути більш сприйнятливими до негативних наслідків для психічного здоров’я та погіршення соціального функціонування.
Загальною рисою дітей з розладами аутичного спектру є суворе дотримання свого графіка і порушення їх розпорядку дня може викликати у них значний дистрес. Було визначено, що адаптація до нового розпорядку дня, зміни навколишнього середовища та невизначеність, пов’язана з військовою агресією, спричиняють страждання у дітей із спектром аутичних порушень, погіршуючи як основні ознаки захворювання, так і загальне психічне здоров’я дитини. Визначені особливості вказують на необхідності особливої уваги та специфічної психологічної допомоги дітям із спектром аутичних порушень під час викликів сучасності. Існують докази того, що когнітивно-поведінкова терапія є ефективним методом лікування, що сприяє зниженню рівня тривоги та стресу у дітей зі спектром аутичних порушень.
Висновки. В умовах військової агресії діти зі спектром аутичних порушень потребують особливої уваги та психологічного супроводу професіоналів.
Посилання
Особлива дитина: навчання і виховання. №3(115). 2024. с.88-103