http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/issue/feed Особлива дитина: навчання і виховання 2025-03-19T08:20:43+02:00 Vyacheslav Zasenko csnukr@ispukr.org.ua Open Journal Systems <p><em>«Особлива дитина: навчання і виховання»</em> – періодичне, наукове, навчальне, інформаційне, методичне видання.&nbsp;</p> <p>ISSN 2312-2781</p> <p>Мова видання: українська, англійська</p> <p>Періодичність: 4 рази на рік (березень, червень, вересень, грудень).</p> <p>Журнал публікує результати наукових досліджень вчених, аспірантів та здобувачів, сучасні корекційно-розвивальні, навчально-виховні й реабілітаційні розробки у галузі корекційної педагогіки та спеціальної психології.</p> <p>Тематика журналу: теорія, практика й історія корекційної педагогіки й спеціальної психології; актуальні питання інклюзивної та спеціальної освіти дітей з особливими потребами.</p> <p>Журнал заснований у 1995 р. З 1996 р. по 2012 р. видавався під назвою «Дефектологія» (Defektolohiia); у 2013 р. – «Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання» (Defektolohiia. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia); з 2014 р. видається під назвою «Особлива дитина: навчання і виховання» (‘Exceptional child: teaching and upbringing’).</p> http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/209 ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З РАС В ІНКЛЮЗИВНОМУ КЛАСІ 2025-03-19T08:20:43+02:00 Алла Душка ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статтi здiйснено теоретичний аналiз </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">розладів аутистичного спектра (РАС) і</span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">організації навчання дітей з РАС у інклюзивному класі.</span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Провідна ознака розладів аутистичного спектра (РАС) </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">– </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">недостатній розвиток навичок комунікації, соціальної взаємодії, або інакше – соціальної комунікації. Відповідно, всі прийоми, спрямовані на роботу з дітьми, зокрема в інклюзивному навчанні – як у шкільному, так і в дошкільному – має бути спрямовано на формування навичок спілкування, взаємодії між дитиною з РАС та іншими дітьми. Інклюзивна освіта, з одного боку, допомагає дітям з особливими освітніми потребами (ООП) інтегруватися у соціальне середовище, сприяє формуванню у них необхідних соціальних навичок, з іншого – робить середовище більш чутливим і толерантним до таких дітей.</span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Проте для того, щоб інклюзія стала позитивним досвідом, мають бути забезпечені певні умови, які визначаються особливостями її нозології. В іншому випадку, інклюзія матиме формальний характер, коли дитина з ООП лише фізично присутня у школі, але не інтегрована соціально.</span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Питання інклюзії дітей з аутизмом ускладнюється їх труднощами у встановленні контакту з дорослими та однолітками, складністю адаптації до нових умов та засвоєння соціально прийнятних форм поведінки, нетиповими реакціями, що дезорганізують поведінку інших дітей. Ця категорія дітей з ООП вважається однією з найскладніших щодо ефективного «включення» у загальну систему освіти. Водночас навчання у загальноосвітній школі потрібне дітям з аутизмом, напевно, більше, ніж іншим категоріям дітей з порушеннями психофізичного розвитку, оскільки воно може мати значний вплив на їх розвиток, зокрема, на підвищення рівня мовленнєвих та комунікативних навичок, навичок соціалізації та інтелектуального рівня.</span></span></span></span></p> 2025-03-19T07:48:28+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/210 ПРО ВАЖЛИВІСТЬ СОЦІАЛІЗАЦІЇ УЧНІВ ІЗ СЕНСОРНИМИ ПОРУШЕННЯМИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ 2025-03-19T08:20:41+02:00 Тетяна Кернякевич ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статті розглянуто важливість соціалізації та інтегрування дітей із сенсорними порушеннями в закладах загальної середньої освіти. На основі вивчення наукової літератури, нормативних документів та результатів вітчизняних досліджень було сформовано уявлення про актуальний стан та перспективи розвитку системи підтримки дітей даної категорії. Автор аналізує методи, що сприяють ефективній інклюзії та навчальним досягненням дітей з особливими потребами. Акцентується увага на специфіці порушень слуху та порушень зору, важливості використання характерних методів саме для дітей такої категорії. Зосереджується увага на деяких рекомендаціях науковців сучасності щодо успішної соціалізації саме в початковій школі.</span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Розглядаються різні стратегії, які допоможуть цим дітям розвивати соціальні навички та взаємодіяти з однолітками.</span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Виокремлюються перспективні напрями для подальших наукових пошуків.</span></span></span></span></p> 2025-03-19T07:52:02+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/211 СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО СТВОРЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ДЛЯ ДІТЕЙ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА 2025-03-19T08:20:39+02:00 Юрій Крамчанінов ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статтi здiйснено теоретичний аналiз сучасних підходів до створення інклюзивного освітнього середовища для дітей з розладами аутистичного спектра (РАС). </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Проблема навчання дітей з особливими освітніми потребами набуває широкої актуальності. В нашій державі постійно відбувається реформування і модернізація освіти. Реформування освіти в Україні сьогодні пов’язують із задоволенням освітніх потреб, інтересів і реалізацією потенційних можливостей розвитку особистості кожного члена суспільства, зокрема громадян з інвалідністю та особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного освітнього середовища. Інклюзивну освіту спрямовано на забезпечення рівних можливостей для всіх учнів, охоплюючи тих, хто має особливі освітні потреби. До цієї групи належать діти з розладами аутистичного спектра. </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Більшість досліджень підкреслюють важливість забезпечення просторової доступності та розглядають інклюзію як багатокомпонентний процес, що охоплює адаптацію навчальних програм, матеріально-технічне забезпечення та розвиток педагогічних компетенцій. Концепції універсального дизайну та структурованого навчання відповідають освітнім потребам дітей з РАС, даючи їм можливість успішно адаптуватися в освітньому середовищі. Такі ключові компоненти як предметно-просторові, змістовно-методичні та комунікативно-організаційні ресурси сприяють формуванню безпечного та підтримуючого навчального простору. Організація інклюзивного середовища має ґрунтуватися на принципах гнучкості, індивідуалізації та візуальної підтримки, які допомагають дітям з розладами аутистичного спектра досягти оптимальної соціальної адаптації та навчальної успішності.</span></span> </span></span></p> 2025-03-19T07:55:27+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/212 ДО ПРОБЛЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО ПІДХОДУ У МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2025-03-19T08:20:37+02:00 Віталій Литовченко ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статті окреслено</span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">нові виклики, з якими буде стикатися медична освіта під час війни та у повоєнний період: поновлення кваліфікації медиків, які були мобілізовані та довгий час не мали необхідної медичної практики, медиків, які через поранення отримали інвалідність, здобуття медичної освіти бойовими медиками, серед яких також є особи з інвалідністю внаслідок війни. Акцентовано, що на сучасному етапі у </span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">здійсненні досліджень необхідно враховувати історичні аспекти, сучасний національний контекст, міжнародні тенденції та соціальну значущість результатів дослідження. </span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Враховуючи актуальність для України створення безбар’єрного простору, </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><em>метою статті</em></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> є представлення результатів дослідження проблеми забезпечення інклюзивного підходу в медичних закладах вищої освіти, що набуває особливої актуальності в умовах воєнного стану. Основними </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><em>методами дослідження</em></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> визначено: методи теоретичного аналізу літературних джерел та результатів сучасних досліджень, представлених в електронних </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">наукових виданнях, включених до наукометричних баз даних</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> PubMed, Index Copernicus, Ulrich</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">’</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">s Periodicals, Google Scholar та інших; аналіз нормативно-правових документів, матеріалів офіційних сайтів організацій, дотичних до проблеми, що досліджується; узагальнення наукового та практичного досвіду автора.</span></span> <span style="color: #0563c1;"><u><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">За результатами дослідження зарубіжного досвіду забезпечення інклюзивного підходу в медичних закладах вищої освіти, </span></span></u></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">визначено, що особи з інвалідністю відчувають істотні труднощі під час здобуття фаху лікаря, що зумовлено недостатнім рівнем організації спеціальної підтримки в закладі освіти, на базах практик (лікарнях) та упередженим ставленням до можливості таких осіб відповідати стандартам професії лікаря, якісно виконувати професійні обов’язки.</span></span></span></span></p> 2025-03-19T07:56:52+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/213 ДОСВІД ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ 2025-03-19T08:20:36+02:00 Людмила Ніколенко ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Стаття стосується проблеми організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти України. Підкреслено важливість залучення здобувачів з особливими освітніми потребами до вищої освіти, яка є важливим чинником особистісного зростання та соціальної інтеграції особистості. </span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Досліджено основні напрями діяльності закладів вищої освіти, які сприяють залученню студентів з особливими освітніми потребами до освітнього процесу. Виокремлено такі організаційні аспекти: створення спеціалізованої матеріально-технічної бази, забезпечення архітектурної доступності, впровадження адаптивних технологій навчання, підготовка викладачів до роботи в інклюзивних групах. Окрему увагу приділено питанню цифрової інклюзії та доступності освітніх онлайн-сервісів для студентів з ООП. Акцентовано на ролі психологічної підтримки та соціального супроводу осіб з інвалідністю під час навчання у закладі вищої освіти.</span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Проведено аналіз досліджень, які висвітлюють стан та тенденції інклюзивної освіти у вищій школі, зокрема відзначено роль Відкритого міжнародного університету розвитку людини «УКРАЇНА» у впровадженні ефективних практик інклюзивного навчання у вищій школі. Особливий акцент зроблено на академічній інклюзії в цьому університеті, а саме: адаптації навчальних програм та методик викладання для студентів з особливими освітніми потребами. Досвід університету «УКРАЇНА» підтверджує, що комплексна підтримка студентів із залученням фахівців різного профілю сприяє їхньому успішному навчанню та соціалізації.</span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Особливу увагу приділено інклюзивному напряму діяльності Національного університету «Львівська політехніка», де створено Центр ветеранського розвитку, що є прикладом інклюзивного підходу до навчання ветеранів і студентів з особливими освітніми потребами. Зазначено, що сьогодні українська система вищої освіти розвиває інклюзивне навчання за європейськими стандартами, проте існує потреба у формуванні єдиної державної політики в цій сфері.</span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статті узагальнено основні перспективи розвитку інклюзивного навчання у вищій освіті України. Виявлено, що незважаючи на помітний прогрес закладів вищої освіти в забезпеченні доступності та соціальної інтеграції, нагальними є проблеми, пов’язані із фінансуванням, нормативним регулюванням та спеціалізованою підготовкою кадрів. Запропоновані у статті напрями вдосконалення інклюзивного навчання можуть стати основою для подальших реформ у сфері освіти.</span></span></span></span></p> 2025-03-19T07:58:56+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/214 АНАЛІЗ МОДЕЛЬНИХ ПРОГРАМ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ НА ПРЕДМЕТ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ 2025-03-19T08:20:34+02:00 Тетяна Скакодуб ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статті представлено результати аналізу модельних навчальних програм, розроблених для спеціальних закладів загальної середньої освіти, що здійснюють навчання дітей із порушеннями інтелектуального розвитку. Проаналізовано 29 модельних навчальних програм, які охоплюють дев’ять освітніх галузей: «Мовно-літературна», «Математична», «Природнича», «Соціальна і здоров’язбережувальна», «Громадянська та історична», «Технологічна», «Мистецька», «Інформатична» та «Фізична культура». Особливу увагу приділено дослідженню аспектів, що сприяють формуванню екологічної компетентності в учнів, яка є однією з ключових компетентностей, визначених Державним стандартом базової середньої освіти.</span></span></span></span></p> <p lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Метою проведеного дослідження стало оцінювання рівня інтеграції елементів екологічної освіти у зміст навчальних програм, а також виявлення їхньої відповідності сучасним вимогам формування в учнів свідомого ставлення до довкілля. У ході аналізу встановлено, що екологічну компетентність представлено у програмах різною мірою, залежно від специфіки освітньої галузі. Зокрема, найбільший потенціал для розвитку екологічної свідомості спостерігається у програмах природничої та технологічної галузей.</span></span></span></span></p> <p lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статті акцентується увага на тому, що формування екологічної компетентності дітей із порушеннями інтелектуального розвитку потребує врахування їхніх індивідуальних особливостей та залучення школярів до екологічної освіти і в інших галузях освіти.</span></span></span></span></p> 2025-03-19T08:00:12+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/215 НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА: СУЧАСНИЙ ЗМІСТ ТА ПРАКТИКИ НАВЧАННЯ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ 2025-03-19T08:20:32+02:00 Олена Чеботарьова ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статті висвітлено основні науково-методичні підходи щодо розроблення та реалізації змісту модельних навчальних програм для учнів 1-4 та </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">5-10 класів з порушеннями інтелектуального розвитку відповідно до реалізації Концепції </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Нової української школи. Акцентовано увагу на </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">необхідності адаптації та модифікації змісту навчання до потреб учнів з особливими освітніми потребами. Проаналізовано низку законодавчих документів в освіті осіб з особливими освітніми потребами, спрямованих на підвищення якості навчання та забезпечення психолого-педагогічного супроводу. </span></span></span></span></p> <p lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Обґрунтовано проблеми, які потребують негайного розв’язання: </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">забезпечення інноваційного змісту освіти шляхом розроблення модельних навчальних програм на основі компетентнісного підходу, створення освітнього середовища, що забезпечує доступність якісної освіти та успішну соціалізацію учнів з особливими освітніми потребами.</span></span></span></p> <p lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Автором окреслено</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> методичні підходи та принципи побудови модельних навчальних програм, представлено їх структуру, яка охоплює</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> зміст навчального предмета, види навчальної діяльності, очікувані результати навчання та напрями корекційно-розвивальної роботи. </span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Охарактеризовано</span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> сучасні практики навчання учнів з порушеннями інтелектуального розвитку, що передбачають застосування індивідуального та диференційованого підходів під час викладання навчальних предметів та корекційно-розвивальних занять. Представлено узагальнений досвід та методичні рекомендації щодо організації спеціального освітнього середовища, використання спеціальних методів та прийоми навчання учнів з порушеннями інтелектуального розвитку.</span></span></span></p> <p lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Акцентовано увагу на важливості поєднання навчання учнів з порушеннями інтелектуального розвитку з корекційно-розвитковими заняттями з соціально-побутового орієнтування, розвитку мовлення, сенсорного та психомоторного розвитку, ритміки, лікувальної фізкультури, заняттями з психологом. Презентовано оновлене програмне забезпечення з корекційно-розвивального супроводу учнів 5-10 класів з порушеннями інтелектуального розвитку. Представлено перспективи подальшого дослідження з окресленої проблематики.</span></span></span></p> 2025-03-19T08:01:53+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/216 ОСОБЛИВОСТІ ЛОГОПЕДИЧНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ДИСЛАЛІЄЮ 2025-03-19T08:20:29+02:00 Анастасія Іскрижицька ittek@ukr.net Людмила Котлова ittek@ukr.net Інна Бондар ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span lang="uk-UA">У статті висвітлено особливості логопедичної роботи із дітьми дошкільного віку із дислалією. Мета статті</span><span lang="uk-UA"><strong> – </strong></span><span lang="uk-UA">проаналізувати особливості логопедичної роботи з дітьми старшого дошкільного віку із дислалією. Методи дослідження</span><span lang="uk-UA"><strong>:</strong></span><span lang="uk-UA"> теоретичний аналіз психолого-педагогічної, медичної літератури, програм, навчально-методичних посібників, педагогічної документації закладів дошкільної освіти; спостереження за освітнім процесом у ЗДО, педагогічний експеримент. Дослідження показало, що дислалія є поширеним порушенням серед дітей старшого дошкільного віку, що характеризується недоліками звуковимови у дітей із нормальним слухом та збереженою іннервацією артикуляційного апарату. </span>Корекція дислалії є складним та багатогранним процесом, під час якого враховуються різні фактори. Зазначено, що під час проведення педагогічного експерименту вчителі-логопеди активно апробовують здоров’язбережувальні та коригувальні технології, які поліпшують процес корекції звуковимови у дітей старшого дошкільного віку. Дослідження проводилося за трьома блоками: аналізом рухливості артикуляційних органів, оцінкою фонематичного сприйняття та дослідженням звуковимови свистячих і шиплячих звуків. Загальні результати дослідження рівня сформованості звуковимови у дітей старшого дошкільного віку показали, що в експериментальній групі високого рівня досягли 15,5% дітей, середнього – 37,7%, а низького – 46,6%. У контрольній групі ці показники становили 13,3%, 42,2% та 44,4% відповідно. Проаналізовано критерії та показники сформованості звуковимови у дітей старшого дошкільного віку та розглянуто основні напрями роботи вчителя-логопеда під час корекції дислалії. Висновки<strong>.</strong> Вчителі-логопеди у своїй роботі застосовують різні інноваційні технології, які мотивують та привертають увагу дошкільників до корекційного заняття; консультуються з іншими фахівцями; створюють відповідне корекційно-відновлювальне середовище; взаємодіють з батьками дітей та активно залучають їх до освітнього процесу, аби запобігти такому порушенню як дислалія. </span></span></p> 2025-03-19T08:02:45+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/217 ДИДАКТИЧНІ ІГРИ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ТА ЛІТЕРАТУРНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ У ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ 2025-03-19T08:20:28+02:00 Людмила Михайлюк ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статті проаналізовано використання дидактичних ігор як ефективного засобу розвитку мовлення та літературних компетенцій у дітей середнього шкільного віку з легкими інтелектуальними порушеннями. Особливу увагу приділено тому, як ігрові методи сприяють формуванню лексичних, граматичних та комунікативних навичок у процесі навчання. На основі проведеного аналізу можна стверджувати, що застосування дидактичних ігор у навчанні дає змогу дітям краще засвоювати матеріал, підвищує їхній інтерес до уроків і забезпечує активну участь у навчальному процесі. Ігри допомагають розвивати зв</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="ru-RU">’</span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">язне мовлення, навички спілкування та розуміння текстів. Зазначено, що ігрова форма навчання знижує стрес у дітей середнього шкільного віку і створює позитивну емоційну атмосферу, що важливо для дітей з інтелектуальними порушеннями. Дидактичні ігри допомагають дітям формувати уявлення про навколишній світ, розвивати пам’ять і увагу. Зокрема, ігри на розвиток слухового сприйняття та літературного слуху сприяють кращому розумінню художніх текстів. Крім того, вони дають можливість дітям інтегрувати нові знання у повсякденне життя через активну взаємодію з однокласниками. Наведено конкретні приклади дидактичних ігор, які використовують для розвитку мовлення та літературних компетенцій. На основі висновків дослідження встановлено, що дидактичні ігри є важливим інструментом у навчанні дітей з інтелектуальними порушеннями, особливо в контексті уроків української мови та літератури.</span></span></span></span></p> 2025-03-19T08:04:08+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/218 ВПРОВАДЖЕННЯ ДЕНВЕРСЬКОЇ МОДЕЛІ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ В УМОВИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ГРУПИ ЗДО 2025-03-19T08:20:26+02:00 Вікторія Міронова ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статтi здiйснено теоретичний аналiз соціально-психологічних собливостей впровадження Денверської моделі раннього втручання в умови інклюзивної групи ЗДО. Дослідження підтверджують, що перші роки життя дитини є визначальними для її подальшого росту та розвитку і впливають на її майбутнє. Водночас кожна дитина пізнає світ у своєму темпі і потребує різного обсягу зусиль з боку дорослих, особливо, якщо йдеться про дітей із порушеннями розвитку.</span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Важливо інвестувати у розвиток таких дітей у ранньому віці, адже це допомагає уникнути серйозніших проблем у майбутньому. Реалізувати право дитини на найкращий старт у житті допомагає раннє виявлення та раннє втручання.</span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Раннє втручання</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> – це міждисциплінарна допомога сім’ям з дітьми раннього віку (від народження до 3-х років), у яких є порушення розвитку. Підтримку спрямовано на покращення розвитку дитини та підвищення якості життя родини.</span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Раннє втручання орієнтовано на дітей у перші роки їх життя, оскільки раннє виявлення біологічних та соціальних чинників ризику щодо порушення розвитку дитини дає можливість своєчасно почати інтенсивну допомогу в ранньому віці, коли розвиток дитини особливо піддається впливу. У цей період є найвищі шанси запобігти появі обмежень як у функціонуванні сім’ї, так і в фізичному та психосоціальному розвитку дитини.</span></span> </span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Денверську модель раннього втручання засновано на уявленнях про закономірності розвитку дітей грудного та раннього віку та про негативний вплив РАС на ранній розвиток. Метою втручання є покращення здатності дитини з РАС вчитися на основі власного досвіду та взаємодії з дорослими. Особлива увага приділяється розвитку соціально-емоційних, когнітивних і мовленнєвих здібностей. Денверську модель може бути реалізовано вдома або у дитячих закладах підготовленими фахівцями або батьками. Вона передбачає використання звичайних повсякденних занять для побудови ситуацій взаємодії дитини з РАС з іншими людьми, навчання її спілкуватися та вчитися. Денверська модель об’єднує підхід, що базується на розвитку дитини в ході природної гри та взаємодії з дорослим, з принципами прикладного аналізу поведінки. Досвід практиків показує, що під впливом роботи за Денверською моделлю у дитини з РАС може помітно зрости активність у спілкуванні, сформуватись здатність до достатньо ефективної взаємодії з близькими та педагогами, що стане в подальшому хорошим підґрунтям для навчання. Якщо дитина з РАС не отримала раннього втручання в перші роки життя, то підходи Денверської моделі може бути застосовано і в більш пізньому віці, звичайно, з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дитини.</span></span></span></span></p> 2025-03-19T08:05:22+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/219 ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДОШКІЛЬНИКІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ТРУДНОЩАМИ ЛЕГКОГО СТУПЕНЯ ПРОЯВУ 2025-03-19T08:20:24+02:00 Ірина Омельченко ittek@ukr.net Вадим Кобильченко ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статті </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">окреслено актуальність проблеми розроблення та апробації української технології формування соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву. </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Розкрито, що наразі в спеціальній психології визначено необхідність формування у дітей з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву соціально-особистісного та емоційного розвитку в низці досліджень, де побіжно обґрунтовується необхідність формування такого феномену як соціальний інтелект.</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> Розкрито, що цілісно технологія складається з цільового, методологічного та змістовно-процесуального етапів реалізації. Визначено в якості об᾽єкта компоненти соціального інтелекту дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву, які необхідно сформувати: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, емоційно-суб᾽єктний та морально-поведінковий. Теоретично обґрунтовано необхідність використання у процесі формування поліпідхідної цілісності наукових підходів: компетентнісного, особистісно-зорієнтованого, системного, наративного та технологічного. Обґрунтовано та експериментально перевірено умови формування соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву: 1)&nbsp;розвиток у дошкільників із інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву особистісних здатностей до соціальної взаємодії в діадах «дитина-одноліток та «дитина-дорослий»; 2)&nbsp;соціальне проєктування освітнього середовища закладу дошкільної освіти та інклюзивно-ресурсного центру; 3)&nbsp;формування навичок когнітивної і соціальної децентрації в діадах «дитина-одноліток та «дитина-дорослий».</span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Визначено специфіку корекційно-розвиткового напряму реалізації технології формування соціального інтелекту практичним психологом та вихователем, де в якості методів роботи постають: заняття, психотехніки і вправи. Запропоновано педагогічний інструментарій формування соціального інтелекту в дошкільників із інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву: дидактичні ігри, проблемні ситуації, сюжетні ігри. Зазначено, що зміст консультативно-просвітницького напряму діяльності практичного психолога з вихователями та практичними психологами с</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="ru-RU">тановлять</span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> тематика та структура психологічних консультацій для вихователів, практичних психологів спеціальних та інклюзивних закладів дошкільної освіти з формування соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву, а саме: тематика та структура лекційно-практичних тренінгових занять для батьків, які виховують дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву з формування соціального інтелекту. </span></span></span></span></p> 2025-03-19T08:06:35+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/220 ДИФЕРЕНЦІЙНИЙ АНАЛІЗ МОТИВАЦІЙНО-ВОЛЬОВИХ ЧИННИКІВ ВІДПОВІДАЛЬНОГО БАТЬКІВСТВА У ВИХОВАННІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 2025-03-19T08:20:22+02:00 Андрій Гончарук ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статті здійснено диференційний аналіз мотиваційно-вольових чинників відповідального батьківства у вихованні дітей дошкільного віку з нормотиповим і порушеним інтелектуальним розвитком. </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Проаналізовано теоретичні дослідження, які вивчали психологічні конструкти батьківського виховання. На основі теоретичного аналізу виокремлено цілемотиваційні та структурно-організаційні чинники відповідального батьківства, які проаналізовано у контексті емпіричного дослідження. </span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Під час експериментального вивчення здійснено оцінку рівня сформованості компонентів відповідального батьківства через реалізацію батьківських функцій у сім’ях, котрі виховують дітей із порушеннями інтелекту. Для досягнення цієї мети автором було виділено такі ключові етапи, які охоплюють різні аспекти відповідального батьківства: дослідження цілемотиваційного компоненту відповідального батьківства, який проявляється у батьківському ставленні до дошкільників як центрального компонента реалізації батьківських функцій; аналіз здатності до самоорганізації та уміння вибудовувати виховний процес, що визначає структурно-організаційний компонент відповідального батьківства.</span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Загальний аналіз результатів дослідження дав змогу з’ясувати фактори, які є ключовими у вихованні дошкільників із нормотиповим і порушеним інтелектуальним розвитком. Зроблено висновок про окремі диференційні відмінності щодо батьківського ставлення, прийняття, співпраці, організованості, самоконтролю, віри у переспективне майбутнє дітей із різними інтелектуальними можливостями. </span></span></span></span></p> 2025-03-19T08:07:48+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/221 НАПРЯМИ ПРОСВІТНИЦЬКОЇ РОБОТИ З БАТЬКАМИ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ НА ЕТАПІ ВКЛЮЧЕННЯ В ІНКЛЮЗИВНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР 2025-03-19T08:20:20+02:00 Оксана Романенко ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Метою статті є</span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">визначення основних напрямів просвітницької роботи з батьками дітей з особливими освітніми потребами (ООП) у процесі включення в інклюзивний освітній простір.</span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Здійснено аналіз сучасних досліджень, присвячених процесу модернізації освіти дітей з особливими потребами, з урахуванням реалій сучасного життя. Описано актуальні тенденції удосконалення інклюзивної системи навчання.</span></span> <span style="color: #000000;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Виявлено, що необхідність психологічної роботи з батьками дітей з ООП зумовлено проблемами, зокрема: суперечливими почуттями до дитини, відстороненістю від неї, передачею відповідальності за дитину державним навчальним закладам тощо. Визначено напрями просвітницької роботи з батьками дітей з ООП як умови їхнього з</span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">алучення до єдиної команди у процесі входження дитини в інклюзивний освітній простір: ознайомлення батьків з результатами психодіагностичного обстеження дитини з метою встановлення її рівня психічного розвитку, індивідуально-психологічних особливостей, готовності до навчання в умовах інклюзії; обговорення об’єктивного потенціалу розвитку дитини (за даними психолого-медико-педагогічної консультації), зокрема, можливості опанування освітнім стандартом у передбачені терміни, за умови, якщо батьки мають змогу долучатися до цього процесу; надання батькам системи рекомендацій щодо організації навчального середовища та відповідних умов для навчання дитини </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">з особливими потребами під час виконання домашніх завдань;</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> повідомлення батькам результатів моніторингу динаміки навчальної та соціально-психологічної адаптації дитини </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">з особливими потребами </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">в інклюзивному класі, перебігу її психічного та соціального розвитку; інформування батьків щодо визначення шляхів саморозвитку та самовиховання дитини з особливими потребами; розкриття ролі впливу різних стилів сімейного виховання на формування особистості дитини. Обґрунтовано, що просвітницька робота з батьками дітей з особливими потребами має бути специфічною за змістом та методами, ґрунтуватися на оновленні та модифікації психолого-педагогічних знань, з визначенням шляхів їх реалізації в сучасних умовах навчання, соціалізації, життєдіяльності дитини.</span></span></span></span></p> 2025-03-19T08:09:08+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/223 Формування досвіду практичної інклюзії у студентів-логопедів 2025-03-19T08:20:17+02:00 Наталія Савінова ittek@ukr.net Марія Берегова ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">У статті розглянуто роль інноваційних практичних технологій у підготовці студентів-логопедів під час навчання у ЗВО. </span></span></span><strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Метою статті було описати технологію ф</span></span></strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">ормування досвіду практичної інклюзії у студентів-логопедів в умовах розвивального інклюзивного простору за допомогою інноваційних інструментів.</span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Дослідження підкреслило</span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> важливість практичної підготовки студентів-логопедів до роботи в умовах інклюзивного розвивального простору та використання для цього інноваційних технологій навчання, побудованих на особистісно-орієнтованому підході. Також автори </span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">обґрунтували ефективність та переваги застосування інноваційних практичних технологій планування та роботи в умовах інклюзивного навчального закладу.</span></span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Проаналізовано</span></span></span> <span style="color: #000000;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">досвід використання </span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">основних технологій планування: </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">MAPS</span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> (</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">Making</span></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">Action</span></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">Plans</span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">), </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">PATH</span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> (</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">Planning</span></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">Alternative</span></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">Tomorrows</span></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">With Hope</span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">), </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">COACH</span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> (</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">Choosing</span></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">Options</span></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">Accommodations for</span></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">Children</span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">), SMART. Досліджено також інтерактивні методики практичної підготовки студентів-логопедів до роботи в умовах інклюзивного розвивального простору: скаффолдінг, технологічні стратегії, тренінгові заняття та елементи тренінгів «Психологічна стабільність логопеда в умовах інклюзивного навчального закладу»,</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> практико-методичні тренінги на теми «Мотиви логопедів до роботи в умовах інклюзії», «Інноваційні технології в роботі логопеда в умовах інклюзивного навчального закладу», методика </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">«Відкритий мікрофон», майстер-класи «Технології організації розвивального освітнього простору в умовах інклюзії», «Інтерактивна логопедія в інклюзивному навчальному закладі», «Наповнення кабінету логопеда в умовах інклюзії», інтерактивні презентації «Основні тенденції розвитку технологій інклюзивного освітнього простору», рекламна акція «Технології навчання як основа логокорекційного процесу», мозковий штурм «Як правильно обрати технологію планування майбутнього дитини з порушеннями психофізичного розвитку», методика «Велике коло», вебінари з обміну досвідом впровадження інноваційних методик інклюзивного навчання</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">. </span></span></span></span></p> <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Успішність мовленнєвого розвитку дітей в умовах інклюзивного розвивального простору, їх соціалізація проявляється в тому випадку, коли логопеди демонструють свої практичні професійні навички шляхом використання інноваційних технологій планування та роботи.</span></span></span></span></p> 2025-03-19T08:10:25+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/224 СТВОРЕННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ЗАВДАНЬ НА ОНЛАЙН-СЕРВІСАХ – МОЖЛИВІСТЬ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ТРАЄКТОРІЇ РОЗВИТКУ ДИТИНИ 2025-03-19T08:20:16+02:00 Наталія Сергеєва ittek@ukr.net <p class="western" lang="uk-UA" align="justify"><span style="font-family: Calibri, sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Ця стаття досліджує можливості використання онлайн-сервісів для створення інтерактивних завдань з метою забезпечення індивідуальної траєкторії розвитку дитини. У статті розглядаються переваги інтерактивного навчання, аналізуються різні онлайн-платформи та інструменти, які дають можливість створювати персоналізовані завдання. Особлива увага приділяється тому, як інтерактивні завдання можуть допомогти учням розвинути критичне мислення, творчість та навички самостійного навчання. Стаття також містить практичні поради щодо використання онлайн-сервісів для створення ефективних інтерактивних завдань, які враховують індивідуальні потреби та можливості кожної дитини. </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><em>Метою статті</em></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">є </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">аналіз сучасних онлайн-сервісів для створення інтерактивних завдань з метою забезпечення індивідуальної траєкторії розвитку дитини/учня.</span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Для досягнення поставленої мети та розкриття тематики було використано </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><em>методи</em></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> аналізу, систематизації, порівняння та узагальнення</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">.</span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><em>Висновки:</em></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> персоналізація навчання під час застосування інтерактивних завдань в навчальному процесі відбувається завдяки комплексу факторів, які дають змогу адаптувати освітній досвід під індивідуальні потреби та особливості кожної дитини: а</span></span><strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">даптивність завдань</span></span></strong> <strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">(</span></span></strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">інтерактивні завдання мають можливість змінювати рівень складності або тип вправ залежно від успіхів та помилок учня); в</span></span><strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">ибірковість матеріалу</span></span></strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">;</span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">п</span></span><strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">ерсоналізований зворотний зв’язок</span></span></strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">;</span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">в</span></span><strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">ідстеження прогресу; </span></span></strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">і</span></span><strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">ндивідуальні навчальні плани</span></span></strong><strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> (</span></span></strong><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">на основі даних про успішність та інтереси учня може бути створено індивідуальні навчальні плани, які враховують його темп навчання, стиль сприйняття інформації та інші особливості). Інтерактивні завдання в навчальному процесі стають потужним інструментом для персоналізації навчання, що сприяє більш ефективному та цікавому засвоєнню знань кожною дитиною.</span></span></span></span></p> 2025-03-19T08:11:44+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/226 ЙОГО ІМ’Я – В КОГОРТІ ВИДАТНИХ СУЧАСНИХ ВЧЕНИХ-ДЕФЕКТОЛОГІВ УКРАЇНИ І СВІТУ АКАДЕМІКУ В. М. СИНЬОВУ – 85! 2025-03-19T08:20:13+02:00 В’ячеслав Засенко ittek@ukr.net Дар’я Супрун ittek@ukr.net Микола Супрун ittek@ukr.net <p align="justify"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;">14 березня 202</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">5</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> року </span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">виповнилося</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> 8</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">5 років</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> видатн</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">ому</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> українськ</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">ому</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> вчен</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">ому</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;">, </span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">З</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;">аслужен</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">ому</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> юрист</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">у</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> України, доктор</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">у</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> педагогічних наук, професор</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">у</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;">, дійсн</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">ому</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> член</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">у</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> (академіку) НАПН України, президент</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">у</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> Асоціації корекційних педагогів України Віктор</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">у</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> Миколайович</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">у</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"> Синьов</span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;"><span lang="uk-UA">у</span></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-size: large;">.</span></span></span></span></p> 2025-03-19T08:12:56+02:00 Авторське право (c) 2025 Особлива дитина: навчання і виховання